Ik heb zonnepanelen. Gaat dit geld kosten in plaats van opleveren?

Update 02-04-2025                

Sinds kort mag uw energieleverancier terugleverkosten vragen als u zonnepanelen heeft. Ook gaat de salderingsregeling stoppen. Het voordeel op uw energierekening wordt daardoor kleiner. Welke gevolgen dit heeft, leest u hier. 

Waarom plaatst deltaWonen eigenlijk zonnepanelen op huurwoningen?

Dat doen we omdat zonne-energie zorgt voor minder CO2-uitstoot ten opzichte van stroom die wordt gemaakt in elektriciteitscentrales. Het is dus beter voor het klimaat. Ook willen we dat onze huurders kunnen wonen in kwalitatief goede woningen die voor lange tijd comfortabel gebruikt kunnen worden. Zonnepanelen zijn daar een goed middel voor. We doen het bovendien omdat de Nederlandse overheid dit van ons wil. Die heeft woningcorporaties opgedragen om alle sociale huurwoningen te verduurzamen om het comfort voor huurders te vergroten en energielasten voor huurders te verlagen. Het verduurzamen van sociale huurwoningen is daarnaast noodzakelijk om de klimaatdoelen te halen die de Nederlandse overheid heeft vastgelegd in de wet.

Waarom betaal ik terugleverkosten aan mijn energieleverancier?

In de zomer wekken je zonnepanelen veel stroom op. Deze stroom gebruik je vaak niet allemaal direct. Het teveel aan stroom lever je terug aan het elektriciteitsnet. Doordat er in de zomer veel wordt teruggeleverd, is stroom op dat moment vaak heel goedkoop. Hierdoor krijgt je energieleverancier er weinig geld voor. In de winter is stroom duurder doordat er minder aanbod is. Dit kost het energiebedrijf geld. Daarom brengen bijna alle energiebedrijven in Nederland kosten in rekening voor het terugleveren van stroom. Dit heten terugleverkosten. Deze ontwikkeling was helaas niet te voorzien toen woningcorporaties begonnen met het aanleggen van zonnepanelen.

Wat is het verschil tussen terugleverkosten en een terugleververgoeding?

Terugleverkosten zijn de kosten die je energieleverancier in rekening brengt wanneer je zonnestroom teruglevert aan het net. Lever je over een heel jaar méér stroom terug dan je zelf verbruikt, dan is dat een voordeel voor je energieleverancier. Daarom is je leverancier verplicht jou een redelijke terugleververgoeding geven. Je energieleverancier bepaalt zelf het bedrag. Als je elk jaar meer stroom opwekt dan je zelf verbruikt, is het slim om goed te kijken welke energiemaatschappij de hoogste terugleververgoeding geeft en waar de terugleverkosten het laagste zijn.

Wat houdt de salderingsregeling in?

De salderingsregeling betekent: de stroom die u zelf opwekt, kunt u verrekenen met de stroom die u gebruikt. Hierdoor betaalt u minder voor uw energieverbruik.  In de zomer is er veel zon en wekken je zonnepanelen veel stroom op. In de winter is er meer bewolking en wekken je zonnepanelen dus minder stroom op. Alle stroom die je opwerkt én op dat moment niet gebruikt, lever je terug aan het stroomnet. Deze stroom kun je op een later moment – als je zonnepanelen geen of te weinig stroom opwekken – zonder kosten gebruiken.

Een voorbeeld: jouw huishouden levert in de zomer 2.500 kilowattuur (kWh) stroom terug aan het stroomnet. Hierdoor mag je in de winter 2.500 kWh stroom gebruiken zonder hiervoor te betalen. Zonnepanelen zijn hierdoor op dit moment voor huurders bijna altijd voordelig.

Wat gebeurt er als over 2 jaar de salderingsregeling stopt?

Het kabinet heeft aangekondigd dat de salderingsregeling stopt vanaf 1 januari 2027. De stroom die je niet gebruikt op het moment dat deze wordt opgewekt, kan je dan niet meer op een later moment gebruiken. Het kabinet heeft gezegd in de wet te willen regelen dat energiemaatschappijen vanaf dan geen of veel minder kosten aan je mogen berekenen voor het terugleveren van stroom. Hoe deze regeling eruit gaat zien en wat de financiële gevolgen zijn voor huurders is nog niet helemaal bekend. Daarover wordt nog druk gepraat door politieke partijen en huurdersbelangenorganisaties. Zodra wij meer weten laten we dit aan je weten. We volgen de ontwikkelingen op de voet. De komende twee jaar blijft de regeling nog gewoon gelden en heb je in elk geval nog zeker voordeel van de zonnepanelen.

Ook als u servicekosten betaalt, blijven zonnepanelen voordelig

Als huurder kunt u via deltaWonen zonnepanelen laten installeren. De kosten hiervan worden omgerekend naar een maandelijkse bijdrage. Dit noemen we servicekosten. Deze kosten kunnen niet veranderen, ook niet als de prijs van zonnepanelen daalt. U betaalt voor de investering op het moment van installatie. Het voordeel op uw energierekening wordt iets minder, maar uw energierekening is nog steeds lager dan zonder zonnepanelen.

Kan deltaWonen mijn zonnepanelen verwijderen of de servicekosten verlagen?

Nee, dit kan niet. Wij hebben veel geld geïnvesteerd in de aankoop en installatie van je zonnepanelen en ze dragen bij aan jouw wooncomfort en een beter klimaat. De servicekosten zijn er onder meer om zonnepanelen te kunnen herstellen of vervangen als ze stuk zijn.

Schakel uw zonnepanelen niet zelf uit!

Schakel uw zonnepanelen niet zelf uit, dit kan gevaarlijk zijn en schade veroorzaken. Neem bij twijfels contact op met deltaWonen.

NOM-woning en terugleverkosten: hoe zit dat?

Woont u in een Nul-Op-De-Meterwoning (NOM)? Dan wekken uw zonnepanelen evenveel stroom op als u verbruikt. Uw energierekening is daardoor laag. Net als een ‘gewoon’ huis met zonnepanelen is uw woning aangesloten op het net. Bij teveel opgewekte stroom krijgt u een vergoeding. 's Nachts en op bewolkte dagen gebruikt u stroom van het net.

  • Ook u krijgt te maken met terugleverkosten
    Omdat ook uw zonnepanelen stroom terugleveren aan het net, mag uw energieleverancier terugleverkosten vragen. Houd hier rekening mee en gebruik zoveel mogelijk stroom overdag.
  • Schakel uw zonnepanelen niet zelf uit!
    Schakel uw zonnepanelen niet zelf uit, dit kan gevaarlijk zijn en schade veroorzaken. Neem bij twijfels contact op met deltaWonen.
  • Zonnepanelen blijven voordelig
    Ook als het salderen stopt, zullen de energielasten in uw NOM-woning lager zijn dan in een vergelijkbare woning met aardgasaansluiting.

Tips: hoe haal ik zoveel mogelijk financieel voordeel uit mijn zonnepanelen?

  1. Gebruik stroom als de zon schijnt: Zonnepanelen wekken vooral midden op de dag stroom op. Door je apparaten dan te gebruiken bespaar je het meest. Dus zet de wasmachine of vaatwasser aan als de zon schijnt. . Dit geldt ook voor het opladen van mobiele telefoons, tablets en elektrische voertuigen. Ben je overdag niet thuis? Sommige vaatwassers en wasmachines hebben timers die je kunt instellen.
  2. Wissel jaarlijks van energieleverancier: Er zijn energiemaatschappijen die lagere of zelfs geen terugleverkosten rekenen. En bij aanmelden krijg je soms een welkomstbonus, waardoor je financieel beter uit bent. Kijk op één van de energievergelijkingssites voor het beste aanbod voor jouw situatie. Of je makkelijk kunt overstappen, hangt af van je huidige energiecontract.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Ik wil zonnepanelen op mijn woning, hoe regel ik dat?

Algemeen

De aanvraag kunt u HIER regelen.

Lukt dit niet? Bel of mail ons. Wij zorgen er dan voor dat de firma Nooter of Dijkman B.V. contact met u opneemt. Zij kijken of uw woning geschikt is voor zonnepanelen.

Als uw woning geschikt is, krijgt u direct een aanbieding. In die brief staan de kosten en mogelijke opbrengsten.

Woont u in een flatgebouw? Helaas, dan plaatsen wij geen zonnepanelen.

Mag ik zelf zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

Algemeen

Nee, daarvoor krijgt u geen toestemming. Wel kunt u een aanvraag voor plaatsing via ons doen. U kunt met ons bellen op 038 851 02 00 of mailen naar info@deltawonen.nl.

De zonnepanelen op het dak werken niet (goed). Wat moet ik doen?

Algemeen

Als uw zonnepanelen niet goed werken, neem contact op met de installateur die de zonnepanelen heeft geplaatst. Weet u niet meer wie uw installateur is? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Hoe kan ik zien wat ik bespaar met zonnepanelen?

Algemeen

Dit kan u zien door de slimme meter in uw meterkast. Deze geeft inzicht in uw verbruik en teruglevering door de zonnepanelen. Heeft u nog geen slimme meter? Dan kunt u dit aanvragen bij Enexis. Meer informatie hierover vindt u op onze website.

Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?

Algemeen

Woont u in een eengezinswoning? Dan beoordelen de firma Nooter en wij of uw woning geschikt is. We kijken naar de ligging van uw woning en de kwaliteit van het dak. En we kijken of er op korte termijn onderhoud aan uw woning gedaan moet worden.

Woont u in een flat? Dan kunt u helaas geen zonnepanelen aanvragen. In de toekomst willen we zonnepanelen op flats leggen. We maken nu een plan hiervoor. We kijken wat mogelijk is en welke daken geschikt zijn. Totdat we dit weten, plaatsen we geen nieuwe zonnepanelen op flats.
Bij groot onderhoud maken we de flats al wel klaar voor zonnepanelen zodat deze in de toekomst makkelijk aangelegd kunnen worden. Dit is alleen geen garantie.

Op een klein aantal flats van deltaWonen liggen wel zonnepanelen. Dit zijn uitzonderingen.

Wie moet de zonnepanelen aanmelden bij Enexis?

Algemeen

De fa. Nooter regelt het aanmelden bij uw netbeheerder Enexis.

U moet de zonnepanelen zelf bij uw eigen energieleverancier melden.

Weet u het aantal panelen en/of de WattPiek niet? Dan kunt u die bij ons opvragen.

Worden de zonnepanelen door jullie schoongemaakt als ze vuil zijn?

Algemeen

Nee, wij maken de zonnepanelen niet schoon. De panelen hebben een zelfreinigende laag. Bij een flinke regenbui spoelen ze vanzelf weer schoon.

Hebben de zonnepanelen invloed op de kosten van het vastrecht die mijn energieleverancier in rekening brengt?

Algemeen

Nee, dat is niet het geval. Het vastrecht is een vast administratiebedrag dat uw energiemaatschappij in rekening brengt. Omdat u door de zonnepanelen minder energie gaat afnemen, raden wij u aan een energiemaatschappij te kiezen die een laag vastrecht berekent.

Ik heb een klein huishouden en gebruik weinig stroom. Zijn zonnepanelen geschikt voor mij?

Algemeen

Ja, zonnepanelen kunnen ook voor een klein huishouden voordelig zijn. U kunt bij ons een aanvraag doen. Onze installateur berekent of het voordelig voor u is.

Hoe log ik in bij de app voor mijn zonnepanelen?

Algemeen

U gaat hiervoor naar de website Slimmemeterportal. Nooter heeft voor u een account gemaakt. U krijgt de inloggegevens van Nooter ongeveer 1 week na de installatie van de zonnepannelen.

Bent u de inloggegevens kwijt of heeft u ze niet ontvangen? Neem dan contact op met Nooter.

Stijgt de bijdrage voor de zonnepanelen mee met de huuraanpassing?

Algemeen

Nee, de bijdrage stijgt niet mee met de huuraanpassing. Wel kan het bedrag jaarlijks bijgesteld worden met de inflatie. Die is meestal tussen 1% en 2% per jaar.

Wij houden toezicht en verzorgen het onderhoud en reparaties. De kosten hiervoor zitten in de bijdrage. Het is de verwachting dat die kosten in de toekomst minimaal met de inflatie zullen stijgen. Om een goede werking in de toekomst te garanderen kan het nodig zijn de bijdrage met de inflatie te verhogen.

Als de inflatiecorrectie wordt doorgevoerd, dan gebeurt dat aan het begin van elk jaar. U ontvangt daarvan vooraf bericht. De bijdrage zal nooit met meer dan de inflatie worden bijgesteld.

Wat is salderen?

Algemeen

Zonnepanelen wekken altijd stroom op als er voldoende zonlicht is. Als u op dat moment stroom verbruikt, gebruikt u de zonnestroom direct.

Er zijn ook momenten dat u geen of minder stroom verbruikt. De zonnestroom wordt dan terug geleverd aan het elektriciteitsnet. Ook zullen er momenten zijn dat u wel stroom verbruikt, maar de de zonnepanelen geen of weinig stroom opwekken. De stroom koopt u dan van uw energieleverancier.

Aan het eind van het jaar mag u de teruggeleverde stroom verrekenen met de stroom die u van uw energieleverancier hebt ingekocht. Die verrekening heet salderen.

 Meer informatie over de salderingsregeling leest u op de website van Essent.

De installatie van de zonnepanelen maakt geluid. Klopt dat wel?

Algemeen

Ja, dat klopt. Per type kan het een verschillende geluid zijn. Het kan zoemen, snerpen of het geluid van een draaiende ventilator zijn.

’s Ochtends en na een grote wolk kan er een tikkend geluid zijn.

De geluiden zijn per type zonnepanelen verschillend. Ook de omgeving waar de omvormer hangt is bepalend. Hoe warmer de plek, hoe meer geluid (er wordt dan meer gekoeld).

Ik krijg zonnepanelen, wanneer worden deze geplaatst?

Algemeen

Onze installateur neemt contact met u op om een afspraak te maken wanneer ze de zonnepanelen plaatsen. 

Is in de winter de opbrengst van de zonnepanelen negatief?

Algemeen

Nee, de opbrengst is nooit negatief. In de winter wekken de panelen minder op. Dit wordt tijdens de zomer weer ruimschoots goedgemaakt.

Waar vind ik de EAN-codes voor de energiemonitoring van Zonnepanelen?

Algemeen

U kunt die vinden op de website www.eancodeboek.nl. Vul de postcode en het huisnummer in. Scroll naar beneden, daar staat de code.

Waarom heeft Nooter toegang tot de app van de zonnepanelen?

Algemeen

Nooter kan met toegang tot de app uw zonnepanelen monitoren. Dit betekent dat zij een signaal krijgen als de zonnepanelen niet goed werken.

U moet daar wel schriftelijke toestemming voor geven. Doet u dat niet? Dan kunt u helaas geen vergoeding krijgen als uw panelen niet werken.

Er liggen zonnepanelen op mijn woning. Ik wil graag meer panelen, kan dat?

Algemeen

Helaas, dat is niet mogelijk.

Bij uitbreiding is de omvormer niet meer bruikbaar. Daardoor moet er een extra nieuwe installatie aangebracht worden. Dat is te kostbaar. 

Alleen als de omvormer vervangen moet worden kunt u een aanvraag voor extra panelen doen.

Ik heb zonnepanelen. Moet ik ze controleren?

Algemeen

Het is verstandig om elke 2 weken te kijken of de zonnepanelen werken en energie leveren. Dit is eenvoudig te zien bij de omvormer of via een app op uw telefoon/laptop. 
Regelmatige controle voorkomt dat er (lang) te weinig energie wordt opgewekt. Dit is niet verplicht maar u bent zelf verantwoordelijk voor gemiste opbrengst.

Mijn zonnepanelen werken niet door onderhoudswerkzaamheden. Moet ik wel servicekosten betalen?

Algemeen

Werken de zonnepanelen voor langere tijd niet door een onderhoudsproject? Dan vergoeden wij de servicekosten voor de periode waarin de zonnepanelen geen stroom leveren. 

Er is een dakpan kapot door het leggen van zonnepanelen. Wat nu?

Algemeen

Neem contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat het installatiebedrijf die de zonnepanelen heeft gelegd de dakpan vervangt.