Aanvragen zonnepanelen

Let op!

Je kunt alleen zonnepanelen aanvragen voor een woning. Dus niet voor garages, parkeerplaatsen, staplaatsen, woonwagens of kamers. Ook als je in een appartement woont, zijn zonnepanelen niet mogelijk. Indien je meer dan 1 huurovereenkomst met ons hebt (zoals een woning met parkeerplaats bijvoorbeeld) klik dan de huurovereenkomst van de woning aan als je zonnepanelen wilt aanvragen.

Gerelateerde vragen

Wie moet de zonnepanelen aanmelden bij Enexis?

Algemeen

De fa. Nooter regelt het aanmelden bij uw netbeheerder Enexis.

U moet de zonnepanelen zelf bij uw eigen energieleverancier melden.

Weet u het aantal panelen en/of de WattPiek niet? Dan kunt u die bij ons opvragen.

Meer over dit onderwerp

De zonnepanelen op het dak werken niet (goed). Wat moet ik doen?

Algemeen

Als uw zonnepanelen niet goed werken, neem contact op met de installateur die de zonnepanelen heeft geplaatst. Weet u niet meer wie uw installateur is? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Meer over dit onderwerp

Hoe kan ik zien wat ik bespaar met zonnepanelen?

Algemeen

Dit kan u zien door de slimme meter in uw meterkast. Deze geeft inzicht in uw verbruik en teruglevering door de zonnepanelen. Heeft u nog geen slimme meter? Dan kunt u dit aanvragen bij Enexis. Meer informatie hierover vindt u op onze website.

Meer over dit onderwerp

Ik wil zonnepanelen op mijn woning, hoe regel ik dat?

Algemeen

De aanvraag kunt u HIER regelen.

Lukt dit niet? Bel of mail ons. Wij zorgen er dan voor dat de firma Nooter of Dijkman B.V. contact met u opneemt. Zij kijken of uw woning geschikt is voor zonnepanelen.

Als uw woning geschikt is, krijgt u direct een aanbieding. In die brief staan de kosten en mogelijke opbrengsten.

Woont u in een flatgebouw? Helaas, dan plaatsen wij geen zonnepanelen.

Meer over dit onderwerp

Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?

Algemeen

Woont u in een eengezinswoning? Dan beoordelen de firma Nooter en wij of uw woning geschikt is. We kijken naar de ligging van uw woning en de kwaliteit van het dak. En we kijken of er op korte termijn onderhoud aan uw woning gedaan moet worden.

Woont u in een flat? Dan kunt u helaas geen zonnepanelen aanvragen. In de toekomst willen we zonnepanelen op flats leggen. We maken nu een plan hiervoor. We kijken wat mogelijk is en welke daken geschikt zijn. Totdat we dit weten, plaatsen we geen nieuwe zonnepanelen op flats.
Bij groot onderhoud maken we de flats al wel klaar voor zonnepanelen zodat deze in de toekomst makkelijk aangelegd kunnen worden. Dit is alleen geen garantie.

Op een klein aantal flats van deltaWonen liggen wel zonnepanelen. Dit zijn uitzonderingen.

Meer over dit onderwerp

Worden de zonnepanelen door jullie schoongemaakt als ze vuil zijn?

Algemeen

Nee, wij maken de zonnepanelen niet schoon. De panelen hebben een zelfreinigende laag. Bij een flinke regenbui spoelen ze vanzelf weer schoon.

Meer over dit onderwerp

Ik heb een klein huishouden en gebruik weinig stroom. Zijn zonnepanelen geschikt voor mij?

Algemeen

Ja, zonnepanelen kunnen ook voor een klein huishouden voordelig zijn. U kunt bij ons een aanvraag doen. Onze installateur berekent of het voordelig voor u is.

Meer over dit onderwerp

Stijgt de bijdrage voor de zonnepanelen mee met de huuraanpassing?

Algemeen

Nee, de bijdrage stijgt niet mee met de huuraanpassing. Wel kan het bedrag jaarlijks bijgesteld worden met de inflatie. Die is meestal tussen 1% en 2% per jaar.

Wij houden toezicht en verzorgen het onderhoud en reparaties. De kosten hiervoor zitten in de bijdrage. Het is de verwachting dat die kosten in de toekomst minimaal met de inflatie zullen stijgen. Om een goede werking in de toekomst te garanderen kan het nodig zijn de bijdrage met de inflatie te verhogen.

Als de inflatiecorrectie wordt doorgevoerd, dan gebeurt dat aan het begin van elk jaar. U ontvangt daarvan vooraf bericht. De bijdrage zal nooit met meer dan de inflatie worden bijgesteld.

Meer over dit onderwerp

Hebben de zonnepanelen invloed op de kosten van het vastrecht die mijn energieleverancier in rekening brengt?

Algemeen

Nee, dat is niet het geval. Het vastrecht is een vast administratiebedrag dat uw energiemaatschappij in rekening brengt. Omdat u door de zonnepanelen minder energie gaat afnemen, raden wij u aan een energiemaatschappij te kiezen die een laag vastrecht berekent.

Meer over dit onderwerp

Wat is salderen?

Algemeen

Zonnepanelen wekken altijd stroom op als er voldoende zonlicht is. Als u op dat moment stroom verbruikt, gebruikt u de zonnestroom direct.

Er zijn ook momenten dat u geen of minder stroom verbruikt. De zonnestroom wordt dan terug geleverd aan het elektriciteitsnet. Ook zullen er momenten zijn dat u wel stroom verbruikt, maar de de zonnepanelen geen of weinig stroom opwekken. De stroom koopt u dan van uw energieleverancier.

Aan het eind van het jaar mag u de teruggeleverde stroom verrekenen met de stroom die u van uw energieleverancier hebt ingekocht. Die verrekening heet salderen.

 Meer informatie over de salderingsregeling leest u op de website van Essent.

Meer over dit onderwerp

Is in de winter de opbrengst van de zonnepanelen negatief?

Algemeen

Nee, de opbrengst is nooit negatief. In de winter wekken de panelen minder op. Dit wordt tijdens de zomer weer ruimschoots goedgemaakt.

Meer over dit onderwerp

De installatie van de zonnepanelen maakt geluid. Klopt dat wel?

Algemeen

Ja, dat klopt. Per type kan het een verschillende geluid zijn. Het kan zoemen, snerpen of het geluid van een draaiende ventilator zijn.

’s Ochtends en na een grote wolk kan er een tikkend geluid zijn.

De geluiden zijn per type zonnepanelen verschillend. Ook de omgeving waar de omvormer hangt is bepalend. Hoe warmer de plek, hoe meer geluid (er wordt dan meer gekoeld).

Meer over dit onderwerp

Waar vind ik de EAN-codes voor de energiemonitoring van Zonnepanelen?

Algemeen

U kunt die vinden op de website www.eancodeboek.nl. Vul de postcode en het huisnummer in. Scroll naar beneden, daar staat de code.

Meer over dit onderwerp

Hoe log ik in bij de app voor mijn zonnepanelen?

Algemeen

U gaat hiervoor naar de website Slimmemeterportal. Nooter heeft voor u een account gemaakt. U krijgt de inloggegevens van Nooter ongeveer 1 week na de installatie van de zonnepannelen.

Bent u de inloggegevens kwijt of heeft u ze niet ontvangen? Neem dan contact op met Nooter.

Meer over dit onderwerp

Waarom heeft Nooter toegang tot de app van de zonnepanelen?

Algemeen

Nooter kan met toegang tot de app uw zonnepanelen monitoren. Dit betekent dat zij een signaal krijgen als de zonnepanelen niet goed werken.

U moet daar wel schriftelijke toestemming voor geven. Doet u dat niet? Dan kunt u helaas geen vergoeding krijgen als uw panelen niet werken.

Meer over dit onderwerp

Er liggen zonnepanelen op mijn woning. Ik wil graag meer panelen, kan dat?

Algemeen

Helaas, dat is niet mogelijk.

Bij uitbreiding is de omvormer niet meer bruikbaar. Daardoor moet er een extra nieuwe installatie aangebracht worden. Dat is te kostbaar. 

Alleen als de omvormer vervangen moet worden kunt u een aanvraag voor extra panelen doen.

Meer over dit onderwerp

Ik krijg zonnepanelen, wanneer worden deze geplaatst?

Algemeen

Onze installateur neemt contact met u op om een afspraak te maken wanneer ze de zonnepanelen plaatsen. 

Meer over dit onderwerp

Mijn zonnepanelen werken niet door onderhoudswerkzaamheden. Moet ik wel servicekosten betalen?

Algemeen

Werken de zonnepanelen voor langere tijd niet door een onderhoudsproject? Dan vergoeden wij de servicekosten voor de periode waarin de zonnepanelen geen stroom leveren. 

Meer over dit onderwerp

Ik heb zonnepanelen. Moet ik ze controleren?

Algemeen

Het is verstandig om elke 2 weken te kijken of de zonnepanelen werken en energie leveren. Dit is eenvoudig te zien bij de omvormer of via een app op uw telefoon/laptop. 
Regelmatige controle voorkomt dat er (lang) te weinig energie wordt opgewekt. Dit is niet verplicht maar u bent zelf verantwoordelijk voor gemiste opbrengst.

Meer over dit onderwerp

Er is een dakpan kapot door het leggen van zonnepanelen. Wat nu?

Algemeen

Neem contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat het installatiebedrijf die de zonnepanelen heeft gelegd de dakpan vervangt.

Meer over dit onderwerp