Privacy

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geldig. Deze wet beschermt persoonsgegevens van iedereen binnen de Europese Unie. De AVG gaat over het verwerken van persoonsgegevens.

Veel gevraagd over Privacy

Wat is een datalek?

Algemeen

We noemen het een datalek als persoonsgegevens in handen vallen van mensen die geen toegang tot die gegevens zouden mogen hebben. Er is dan per ongeluk of zonder goede reden toegang tot persoonsgegevens. Bij een datalek kan het ook gaan om het weggooien, verliezen, aanpassen en weggeven van persoonsgegevens, zonder dat we dat willen. 

Wat doen wij bij een datalek?

Algemeen

Bij een datalek doen wij altijd melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Ook laten wij het de mensen weten van wie de gegevens zijn gelekt, als dat volgens de AVG verplicht is.

Mijn gegevens zijn gelekt of gehackt. Moet ik mijn wachtwoord aanpassen?

Algemeen

Wij slaan geen wachtwoorden van u op. Toch is het altijd verstandig om een paar keer per jaar uw wachtwoorden zelf aan te passen.

Ik denk dat ik slachtoffer ben van internetfraude. Wat moet ik doen?

Algemeen

Heeft u een valse e-mail ontvangen en klikte u per ongeluk op een link? Of gaf u aan de telefoon informatie zoals bijvoorbeeld uw pincode, wachtwoord en/of burgerservicenummer (BSN)? Dan bent u misschien slachtoffer van internetfraude. Meld dit altijd direct bij de fraudehelpdesk! U kunt ze bellen op 088 - 786 7372.

Kunnen wij een datalek voorkomen?

Algemeen

Wij werken volgens de regels van de AVG en gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Ook stellen wij hoge eisen aan de beveiliging van onze systemen. Toch kunnen wij een datalek helaas niet altijd voorkomen.

Wat zijn persoonsgegevens?

Algemeen

Persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld uw naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer en e-mailadres. 

Welke persoonsgegevens slaan wij op?

Algemeen

Wij leggen alleen gegevens vast die nodig zijn voor het uitvoeren van onze dienstverlening. In de Privacyverklaring leest u om welke gegevens het gaat.

Hoe gaan wij om met uw persoonsgegevens?

Algemeen

Wij vinden het belangrijk om netjes met uw persoonlijke gegevens om te gaan. Daarom hebben wij hierover duidelijke afspraken gemaakt in onze organisatie. In onze privacyverklaring leest u hoe wij omgaan met uw gegevens. Wij gebruiken uw gegevens alleen als dit is toegestaan en we hiervoor een goede reden hebben. Dit doen wij om u te helpen en ons werk goed te kunnen doen.

Wat staat er in de privacyverklaring?

Algemeen

In onze privacyverklaring leest u hoe wij omgaan met uw gegevens. U leest hierin welke persoonsgegevens wij verzamelen, hoe en waarom we dat doen, de afspraken hoe lang we persoonlijke gegevens bewaren en met wie we gegevens delen.

Welke persoonsgegevens delen wij met derden?

Algemeen

Het komt voor dat wij persoonsgegevens delen met bedrijven, organisaties of instanties die werkzaamheden voor ons verrichten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld onderhoudsbedrijven. Is dit het geval, dan tekenen we een zogenoemde verwerkersovereenkomst met zo’n bedrijf. Hierin staat waarvoor het bedrijf de persoonsgegevens ontvangt. En hoe om te gaan met de gegevens.

Hoe kan ik mijn persoonsgegevens bekijken, wijzigen of verwijderen?

Algemeen

Wilt u weten welke gegevens wij van u persoonlijk hebben opgeslagen? U kunt op grond van de wet (AVG) een inzageverzoek doen. Om u goed te kunnen helpen is het belangrijk dat u het inzageverzoek zo duidelijk mogelijk omschrijft. Gebruik daarom het aanvraag formulier

Als wij een aanvraag krijgen controleren wij altijd op 2 manieren of het verzoek echt van u is. Zo zorgen we ervoor dat de informatie die wij verzamelen echt alleen bij u terecht komt.

Welke rechten heb ik op basis van AVG?

Algemeen

Wij verwerken persoonsgegevens van u. Dat is nodig voor onze dienstverlening. Als huurder heeft u volgens de AVG de volgende rechten:

  1. Recht op inzage 
    U heeft het recht te weten welke gegevens wij van u hebben opgeslagen en verwerkt, waarvoor wij deze gegevens precies gebruiken en met wie deze worden gedeeld. 

  2. Recht op rectificatie
    Als u ziet dat wij verkeerde gegevens van u hebben opgeslagen, dan mag u ons vragen de gegevens te wijzigen of te verwijderen.

  3. Recht op vergetelheid (wissen van gegevens)
    U kunt bij ons een verzoek indienen om “vergeten” te worden (dit betekent dat uw gegevens worden gewist). Bijvoorbeeld als de gegevens niet langer meer nodig zijn of als u de toestemming om gegevens vast te leggen heeft ingetrokken.

    Bij een verzoek tot verwijdering moeten wij twee andere wetten naleven die bepalen dat wij gegevens moeten bewaren. In de Woningwet is aangegeven dat wij de persoonlijke informatie en contractinformatie van onze huurders tot 2 jaar na beëindiging van de huurovereenkomst moeten bewaren. De Belastingwet geeft zelfs aan dat we financiële gegevens tot 7 jaar na beëindiging van de huurovereenkomst moeten bewaren.

    Alle van u opgeslagen gegevens worden automatisch na de wettelijke bewaartermijnen uit al onze systemen verwijderd.

  4. Recht op beperking van de verwerking
    U heeft het recht om de verwerking van uw gegevens door ons te beperken. Bijvoorbeeld als de gegevens niet juist zijn, als de verwerking onrechtmatig is of als wij uw persoonsgegevens niet langer nodig hebben.

  5. Recht op overdraagbaarheid
    U heeft het recht om de persoonsgegevens die u aan ons heeft verstrekt te ontvangen en over te dragen aan een andere organisatie/instantie.

  6. Recht van bezwaar tegen verwerking
    U kunt op ieder moment bezwaar maken tegen de verwerking van uw gegevens.

  7. Recht niet te worden onderworpen aan geautomatiseerde individuele besluitvorming/profileren
    Wij mogen uw gegevens niet gebruiken om (gebruikers)profielen op te stellen die worden gebruikt voor geautomatiseerde besluitvorming.

Zijn mijn gegevens veilig?

Algemeen

Ja! Uw gegevens zijn veilig bij ons. Wij stellen hoge eisen aan de beveiliging van onze ICT-systemen. Door de toename van dreigingen en risico's hebben we hier voortdurend aandacht voor.