Overlast melden

Bent u huurder van deltaWonen?

Gerelateerde vragen

Ik ervaar overlast van mijn buren/ buurtbewoners. Wat kan ik doen?

Algemeen

Spreek degene van wie u overlast heeft altijd eerst zelf aan. Het kan zijn dat de buren zich niet bewust zijn van de overlast. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel ergernissen op. U kunt afspraken maken die voor beide goed werken.

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u met ons bellen.

Meer over dit onderwerp

De honden van de buren blaffen heel vaak. Wat kan ik doen?

Algemeen

Spreek degene van wie u overlast heeft altijd eerst zelf aan. Het kan zijn dat de buren zich niet bewust zijn van de overlast. Met een goed gesprek kunt u soms een heleboel ergernissen oplossen. U kunt afspraken maken die voor beiden goed werken.

Komt u er niet uit, dan kunt u met de politie bellen.

U kunt  ook buurtbemiddeling inschakelen.

Meer over dit onderwerp

Ik ervaar overlast van de woning naast mij die leeg staat. Aan wie geef ik dat door?

Algemeen

Wilt u het direct melden? Klik dan HIER. U  kunt ons ook bellen. De inspecteur gaat dan bij de woning kijken en beoordeelt wat we er aan kunnen doen.

Meer over dit onderwerp

Wat doen jullie na een overlastmelding?

Algemeen

U ontvangt van ons een bevestiging binnen 2 werkdagen. Als we meer willen weten, bellen wij u. Wij onderzoeken uw melding. Als het nodig is kijken we op locatie en/of gaan we in gesprek met de buren. Daarna nemen wij contact op met de melder over de uitkomst van ons onderzoek.

Meer over dit onderwerp

Mag ik overlast anoniem melden?

Algemeen

Dat mag, maar dan kunnen wij helaas niet zoveel voor u doen. Een anonieme overlastmelding geldt namelijk niet als bewijs. Daarom raden wij u aan om de melding niet anoniem te doen.

Wij gaan altijd voorzichtig om met uw gegevens en uw melding. Wij geven uw naam bijvoorbeeld nooit aan de overlastgever. Alleen als u ons daarvoor toestemming geeft. Gaat de overlast zover dat we naar de rechter gaan? Dan willen we uw melding als bewijs gebruiken. Ook dan vragen we u eerst om uw toestemming.

Meer over dit onderwerp

Treden jullie op bij een burenruzie?

Algemeen

Bij burenruzies zijn wij wettelijk niet verplicht om te bemiddelen. Probeer het zelf op te lossen.

Komt u er samen niet uit en loopt het uit de hand? Dan kunt u met ons bellen.

In Zwolle kunt u buurtbemiddeling inschakelen via Travers Welzijn buurtbemiddeling.

In de gemeente Oldebroek kunt u buurtbemiddeling inschakelen via Buurtbemiddeling gemeente Oldebroek.

In Kampen kunt u bellen naar 038 456 97 00 of mailen naar buurtbemiddeling@wijz.nu.

Meer over dit onderwerp

Ik maak mij zorgen over de buren, hun woning is ernstig vervuild. Wat kan ik doen?

Algemeen

Iedere gemeente heeft een instantie die zich bezighoudt met ernstig vervuilde woningen. De vervuiling is vaak een signaal van meerdere problemen.

Melden kan de bewoner(s) helpen de problemen te doorbreken. U kunt rechtstreeks met de gemeente bellen, of met ons.

Meer over dit onderwerp

Wanneer beginnen jullie een rechtszaak bij overlast?

Algemeen

Wij treden pas op bij extreme overlast. De overlast moet dan ondraaglijk of onaanvaardbaar zijn.

In het uiterste geval vragen wij de rechter om de woning te mogen ontruimen. De huurder wordt dan dakloos. Een rechter wijst een ontruimingsvonnis dan ook niet zo maar toe. Er moet dus echt wel wat aan de hand zijn. Daarom zijn er meerdere schriftelijke overlastmeldingen nodig, die wij aan de rechter kunnen voorleggen. Ook moet er voldoende bewijs zijn.

Meer over dit onderwerp

Wat gebeurt er als jullie drugshandel ontdekken?

Algemeen

Er mag vanuit onze woningen niet in drugs gehandeld worden. Is dat wel het geval? Dan starten wij een juridische procedure om de huurovereenkomst te beëindigen. Daarvoor moet de rechter een uitspraak doen.

Meer over dit onderwerp

Ik vermoed dat er in de buurt een hennepkwekerij zit. Wat moet ik doen?

Algemeen

Belt u de politie als u dit vermoeden heeft. Ga niet zelf op onderzoek uit.
Meer over dit onderwerp

Wat gebeurt er als jullie hennepkweek bij een huurder thuis ontdekken?

Algemeen

Als wij hennepkweek ontdekken, vragen wij de huurder het huurcontract op te zeggen.

Doet de bewoner dit niet? Dan vragen wij om beëindiging van de huurovereenkomst bij de rechter. De kosten voor de rechtszaak en de schade aan de woning zijn voor rekening van de huurder.

Hierna komt de huurder 2 jaar lang niet in aanmerking voor een andere woning.

Meer over dit onderwerp

Ik woon in een koopwoning. Kan ik een overlastmelding over een huurder van jullie doen?

Algemeen

U kunt altijd een melding doen. Of wij de situatie moeten oplossen is afhankelijk van de situatie.

In veel gevallen is het uw eigen verantwoordelijkheid om problemen aan te pakken en op te lossen. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel ergernissen op. Een eventuele rechtszaak moet door de woningeigenaar zelf opgestart worden.

Direct een melding bij ons doen? Klik HIER.

Meer over dit onderwerp

Ik woon in een straat met huurders en kopers. Ik ervaar overlast van een koper. Wat kan ik doen?

Algemeen

Wij kunnen hierin niet bemiddelen. U kunt buurtbemiddeling inschakelen.

Kijk voor Zwolle op de website van Travers Welzijn buurtbemiddeling.

Kijk voor de gemeente Oldebroek op de website van Buurtbemiddeling gemeente Oldebroek.

In Kampen kunt u bellen met 038 456 97 00 of mailen naar buurtbemiddeling@wijz.nu.

Ook kunt u overlast melden bij de politie of de gemeente.

Meer over dit onderwerp

Ik wil overlast melden van een verkeerd geparkeerde auto, scooter of fiets. Waar meld ik dit?

Algemeen

Staat er een fiets of scooter op een stoep geparkeerd? Of staat er een auto of motor verkeerd geparkeerd op een "openbare" parkeerplaats? Dan kunt u dit melden bij de Gemeente.  U kunt dit telefonisch of via de Buitenbeter-app doorgeven.

Staat er een deelvoertuig verkeerd geparkeerd? Dan kunt u een klacht indienen bij de betreffende aanbieder.  Zij kunnen de overlastmelding oppakken en de gebruiker van het voertuig erop aanspreken. Via de website van de Gemeente Zwolle leest u hoe u dit doet.

Meer over dit onderwerp