Afrekening servicekosten

Betaalt u servicekosten? Dan krijgt u ieder jaar voor 1 juli een afrekening van ons. In deze afrekening verrekenen wij uw maandelijkse voorschot met de werkelijke kosten. Soms krijgt u geld terug en soms vragen wij u bij te betalen. 

Veel gevraagd over Afrekening servicekosten

De ramen van mijn woning/gebouw zijn niet goed gewassen. Wat kan ik doen?

Betaalt u servicekosten voor het ramenwassen?  U vindt de schoonmaakschema's in de algemene ruimte.

Is het schoonmaakbedrijf niet geweest of is er niet volgens afspraak schoongemaakt? Dan kunt u dit HIER melden.

U kunt ook met ons bellen of naar het spreekuur van de complexbeheerder. In dit overzicht Spreekuren complexbeheerders vindt u de contactgegevens.

Wanneer ontvang ik de afrekening servicekosten?

U ontvangt de afrekening ieder jaar voor 1 juli. U krijgt de afrekening voor de periode dat u in de woning woonde in het voorgaande jaar.

Wilt u het rekeningnummer doorgeven  waarop het bedrag gestort kan worden? Klik dan hier.

Wat is het verschil tussen verrekenbare- en niet verrekenbare servicekosten?

Niet-verrekenbare servicekosten zijn diensten zoals het glasfonds, zonnepanelen en het Servicefonds Kleine Herstellingen:

  • u betaalt per maand een vast bedrag.
  • dit bedrag wordt niet afgerekend via de ‘afrekening servicekosten’.

Verrekenbare servicekosten zijn leveringen voor gas, water of elektra voor algemene ruimtes. Ook diensten zoals schoonmaak, tuinonderhoud of de complexbeheerder vallen daar bijvoorbeeld onder:

  • u betaalt per maand een voorschot.
  • aan het eind van het jaar berekenen wij of er teveel of te weinig betaald is. Dit doen wij op basis van de werkelijke kosten. Dit wordt jaarlijks in april met u afgerekend via de ‘afrekening servicekosten’

Waarom is er verschil in kosten voor stroomverbruik in de algemene ruimtes?

Woont u in een woongebouw met lift? Dan betalen de huurders op de begane grond niet mee voor de lift. Zij betalen dus minder voor stroomverbruik. 

Zit er een parkeergarage onder het gebouw? Dan betaalt idereen evenveel.

Kan ik een betalingsregeling krijgen voor het betalen van mijn afrekening servicekosten?

Vaak is dit mogelijk. Belt u ons om te vragen naar de mogelijkheden.

Ik heb een afrekening servicekosten ontvangen. Waarom krijg ik een afrekening?

U betaalt maandelijks een voorschot voor servicekosten. In uw huurovereenkomst ziet u de servicekosten onder leveringen en diensten.

Jaarlijks rekenen wij met u af op basis van de werkelijke kosten. Betaalde u teveel voorschot? Dan krijgt u geld terug. Waren de werkelijke kosten hoger dan het door u betaalde voorschot? Dan betaalt u bij.

Een overzicht van de kosten en de voorschotten staat op uw afrekening.

Waarom rekenen jullie de servicekosten een keer per jaar af?

Wij ontvangen van onze leveranciers een keer per jaar de afrekening. Die rekeningen zijn de basis voor de afrekening van uw servicekosten. De nieuwe voorschotten berekenen wij op basis van nieuwe prijzen die onze leveranciers aan ons doorgeven.

Ik heb niet het hele jaar in mijn woning gewoond. Moet ik voor een heel jaar betalen?

Nee, de afrekenperiode ziet u op de jaarlijkse afrekening. Als de huurovereenkomst eindigt, stopt de betalingsverplichting.

Waarom betaal ik administratiekosten over de afrekening servicekosten?

Wij maken kosten voor het opstellen, boeken en betalen van facturen en afrekeningen. Een deel van die kosten berekenen wij aan u door.

Ik heb geen geiser meer en toch staat er een boiler of geiser op de afrekening. Hoe kan dat?

In deze afrekenperiode kreeg u centrale verwarming. Voor de maanden dat u nog een geiser of boiler had, betaalt u nog.

Kan ik de uitbetaling van de servicekosten op mijn eigen bankrekening krijgen? De huur wordt door een instantie betaald.

Betaalt sociale zaken uw huur? Dan krijgt u de servicekosten terug op uw eigen rekening. In alle andere situaties maken wij het bedrag over op het rekeningnummer waarvan de huur wordt betaald.

Ik heb de huur opgezegd. Wanneer krijg ik de afrekening servicekosten?

De servicekosten over het voorgaande jaar rekenen wij voor 1 juli van het nieuwe jaar met u af. Op uw nieuwe adres krijgt u de afrekening van de servicekosten van uw vorige woning.

Ik betaal voor groenonderhoud, maar ik ben niet tevreden. Wat kan ik doen?

Wacht niet tot u de afrekening servicekosten ontvangt. U kunt uw klacht HIER melden.

U kunt ons ook bellen. Wij gaan dan kijken en lossen het probleem op.

Ik wil graag een rekeningnummer doorgeven in verband met de afrekening servicekosten. Hoe doe ik dat?

Als een rekeningnummer bij ons bekend is zal het geld dat u van ons krijgt daarop gestort worden. Is er geen rekeningnummer bekend? Klik dan hier om het rekeningnummer door te geven. 

Meer vragen (9)

Vertalen / Translate