‘Wij kunnen nét dat verschil maken voor onze huurders’
Liza Nunnink en Jeroen Schut zijn sociaal complexbeheerder bij deltaWonen
Schoon, heel en veilig; dat zijn de drie uitgangspunten van sociaal complexbeheerders Liza Nunnink en Jeroen Schut. Best logisch ook, want het woongeluk van de huurders van deltaWonen neemt toe als onze wooncomplexen in de gemeenten Zwolle, Kampen en Oldebroek schoon, heel én veilig zijn. Toch mag het belang van het woordje “sociaal” uit hun functieomschrijving ook niet worden onderschat, aldus Liza en Jeroen. ‘Omdat we elke dag met onze huurders in gesprek gaan, weten we wat er speelt en welke wensen er zijn. Hierdoor kunnen we écht bijdragen aan de harmonie en het woongeluk in onze wooncomplexen.’
‘Als sociaal complexbeheerder bij deltaWonen hebben Liza, ikzelf en onze zes collega-complexbeheerders vooral een controlerende functie. Dagelijks maken wij in onze wooncomplexen een rondje om te kijken of de galerijen schoon, heel en veilig zijn. Het kan van verdieping tot verdieping verschillen hoe mensen met elkaar en hun omgeving omgaan. Elke galerij is wat dat betreft net een dorpje op zich’, aldus Jeroen Schut (52 jaar), sociaal complexbeheerder in de wijk Zwolle-Oost. In de afgelopen 17 jaar heeft hij zo ongeveer alles wel meegemaakt. ‘Dat komt omdat we in ons werk met mensen te maken hebben. Iedere huurder is uniek en heeft zijn eigen manier van wonen. Het is onze taak ervoor te zorgen dat onze huurders in harmonie samenwonen en het woongeluk van álle bewoners wordt gegarandeerd.’
Handhaven van de huisregels
Als je weet dat sommige wooncomplexen uit wel 150, 200 of zelfs 250 huurappartementen bestaan, kan je je voorstellen dat er soms sprake is van overlast. ‘Dat zijn de momenten waarop wij in actie komen’, zo vertelt de 26-jarige Liza Nunnink. Zij is nu ruim drie jaar aan het werk als sociaal complexbeheerder in de wijk Kampen-Zuid en in die tijd heeft ze al heel veel ervaring opgedaan. ‘De ene keer zet iemand zijn vuilniszakken, fiets of scootmobiel op de galerij en de andere keer maakt iemand melding van geluidsoverlast. In deze gevallen gaan wij met de melder of de overlastveroorzaker in gesprek om op een zo prettig mogelijke manier de huisregels van deltaWonen in de praktijk te handhaven.
Het belang van communicatie
Zo’n gesprek met een melder of overlastgever verloopt veel makkelijker als Liza en Jeroen de betreffende huurder al kennen. ‘Precies daarom maken wij elke dag praatjes met de bewoners van de wooncomplexen in onze wijk’, aldus Jeroen. ‘Deze gesprekken bieden mij echt een bron aan informatie. We leren de huurders kennen, horen wat er in het wooncomplex en de betreffende galerij speelt, hoe de bewoners met elkaar omgaan en welke wensen er leven. Daardoor kunnen wij ons werk beter en makkelijker uitvoeren.’ Ook Liza is overtuigd van het belang van goede communicatie met huurders. ‘Soms bel ik gewoon bij een bewoner aan om even kennis te maken of bij te praten. Op die manier ben ik als sociaal complexbeheerder zichtbaar en weten huurders mij sneller te vinden.’
Het verschil maken
Natuurlijk is het belangrijk dat de huisregels worden gehandhaafd, maar de taak van een sociaal complexbeheerder gaat verder dan dat, zo weten Jeroen en Liza. ‘Soms kunnen wij voor huurders nét het verschil maken’, aldus Jeroen. ‘Zo heb ik twee jaar geleden een 94-jarige huurder geholpen bij wat aanpassingen in haar huis. Het tuinhekje sloot niet meer goed. Ze wilde graag een dievenklauw op haar raam. En de voordeur klemde. Hoewel dit niet bij mijn takenpakket hoort, heb ik deze werkzaamheden toch voor haar uitgevoerd. Het leuke is dat ik achteraf een dik compliment kreeg van mijn manager. Dat vind ik echt typerend voor de manier waarop deltaWonen bij wil dragen aan het woon- en werkgeluk van onze huurders.’
Van elkaar leren
Net als Jeroen heeft ook Liza dagelijks veel plezier in haar werk. ‘Ik geniet van de gesprekken met de huurders en de bijzondere casussen die ik tegenkom. We leren elke dag bij en als je iets niet weet, delen je collega’s hun kennis en ervaringen graag met je. Zo houden we elkaar scherp en dragen we samen bij aan het woongeluk van onze huurders. En dat maakt ons werk juist zo leuk.’